Reklama
 
Blog | David Kňourek

Je třeba zabít Santu

Kdo by to řekl, že za koncem Santy Clause v Česku budou možná stát jeho nejvěrnější kamarádi, a to děti. Importovaný Santa nás zasáhl s nemilosrdnou silou, červená čepice se dá vydržet ve filmech, výlohách obchodů i v novinách. Pokud si ale Vaše tříletá dcera plete obtloustlého červeného vousáče s Ježíškem, tak to je trochu moc. Chceme, aby našim dětem nosil dárky Ježíšek? Řešení existuje a jmenuje se "Anti Santa".

"Naším cílem je odstěhovat Santu Clause zpátky tam, kam patří – do Spojených států," definují hned na začátku svůj záměr autoři webu anti-santa.cz. Reklamní textaři (copywriters) se tímto malým krokem pokouší zastavit nebo alespoň přibrzdit globální santovský válec, který nám každoročně už od září jezdí v hlavě. Ke štědrovečerní večeři jsme ho ještě nepozvali, ale jinak svou hmotností a obchodním talentem lehce vytlačil trochu éterického Ježíška.

Jako příslovečká poslední kapka v poháru plného nenávisti k cizáckému vetřelci byla tříletá dcerka jednoho z autorů webu. V dětské obrázkové knížce byl sice vyobrazen Santa, sobi a další anglosaské vánoční propriety, v textu se ale nepokrytě hovořilo o Ježíškovi. Vysvětlit dceři genesi červeného hybrida nezvládl ani tatínek, profesionální copywriter.

Už pouhá existence antisantovské revolty přináší mnoho pozitivního. Ukazuje, že i v současném světě se lze nějakým způsobem bránit globálnímu konzumu. Santu totiž nepřivedlo do Česka ani potěšení dětí, ani překvapení dospělých, ale obchodníci a reklamní agentury. Našel se nový marketigový symbol vánoc.

Reklama

Oblíbenost Santy u dospělé populace je sporná i v zemi jeho vzniku, ve
Spojených státech. Mnozí američané jsou natolik znechuceni předvánoční
komerční masáží, že raději preferují kalendářně blízký a mediálně méně
zotročený Den díkůvzdání.
Podrobný popis celé causy "Santa" lze nalézt v blogu Always Coca-Cola – kdo stvořil pravé americké Vánoce?

Analýza implantace červených embryí do české kultury nám jako zákazníkům zároveň dává mocnou zbraň v podobě možnosti nekupovat či jinak nepřijímat santovskou symboliku. Co ale platí pro dospělé, nemusí už platit pro generaci jejich dětí. Ty si teprve utváří vztah k Vánocům a zůstává otázkou, kdo v nepřehledné mixáži Santy a Ježíška nakonec zvítězí.

Dalším zajímavým momentem kampaně je uvědomění si relativity moci majetku a peněz. Můžeme si koupit cokoliv, ale ne dětskou duši. Proto i naši movitější spoluobčané mohou být zaskočeni otázkou, "jestli není Ježíškovi na tom Severním pólu zima." Rodina samozřejmě zůstává hlavním psychosociálním spolutvůrcem dítěte, od okolního světa je ale izolace nemožná i nechtěná.

Autoři webu bohužel nevymysleli originální úderný slogan, který by za cinkotu vánočních ozdob lépe vyprovázel nezvaného dědu za oceán. Pojem "anti santa" je trochu jalový, i když všeříkající. Naproti tomu grafika "Madona a Santa" (viz obrázek) je špičkovým výtvorem profesionálních reklamních matadorů.

Let's hunt some Santas!