"Když jsem v roce 1974 začal vysokou školu, spolubydlící na koleji mě odtáhl do kina, kde zrovna běžela Odysea. V tom kině jsem pak strávil další čtyři víkendy." Tak kdosi komentoval seznámení s filmem, který ukázal Billu Gatesovi možnosti budoucích počítačů a podle kterého si George Lucas stavěl modýlky lodí do Hvězdných válek. V roce 1968 byl definován bod nula, počátek a vzor, podle kterého se začaly poměřovat všechny budoucí sci-fi filmy. Pravý čas na poměřování s realitou ještě nenastal, ale zatím to vypadá slibně. A pokud se bude lidstvo ještě za 100 let dívat na filmy, bude mezi nimi asi i 2001: Vesmírná odysea.
Kubrick a Clarke
Stanley Kubrick byl jeden z nejtajemnějších a nejnepředvídatelnějších režisérů Hollywoodu. Po historickém filmu Spartakus natočil na začátku šedesátých let podle Nabokovovy předlohy film Lolita. Po úspěšném snímku Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu bylo o dalším filmovém směřování rozhodnuto. Další film se bude odehrávat ve vesmíru.
Za tímto účelem se Kubrick seznámil s britským vědcem a spisovatelem Arthur C. Clarkem. Ten již od padesátých let bydlel na Srí Lance a psal odborné i sci-fi knihy. V nich se především zabýval technologií, budoucností a otázkami dalšího vývoje lidstva (např. romány Konec dětství a Město a hvězdy). Dohromady začali pracovat na scénáři, který dokončili v roce 1965. Americké studio MGM tehdy prožívalo hubená léta, ale u tohoto filmu prokázalo velkou předvídavost. Kubrick dostal plnou důvěru při produkci filmu, kterému daroval tři roky svého života a na kterém utratil 10,5 miliónu dolarů.
Na Clarkovu radu najal Kubrick odborníky z NASA jako technické poradce. Ti také přesvědčili mnoho firem jako IBM, Honeywell, Boeing, Bell Telephone, General Electric nebo PanAm k účasti na projektu. Firmy poskytly množství technických materiálů, prototypů a studií výměnou za "product placement" ve filmu. Úsměvné je, že zpočátku nechtěla být firma IBM spojována s vražedným filmovým supercomputerem HAL, aby si neodradila zákazníky. Jak plynul čas, začal být HAL vnímán spíše jako ikona technologického pokroku a umělé inteligence a motiv padoucha se odsunul do pozadí. Tento obrat kopírovala i IBM a nyní již samozřejmě spolupráci na filmu neskrývá. Každý technický detail ve filmu byl tvořen s velkou pečlivostí a filmové studio se mnohdy spíše podobalo laboratořím NASA.
Vesmírná premiéra
Výpravný velkofilm 2001: Vesmírná odysea byl uveden do kin v dubnu 1968 a … uspěl. Divácky i komerčně. Přestože postrádal hollywoodskou dějovou zápletku, dialogy a typické rozuzlení. Nesnažil se vysvětlovat publiku zdánlivě nelogické prvky děje, neodpovídal na otázky typu: "Proč?" Spíše kladl důraz na atmosféru, hudbu a vizuální ztvárnění. Po shlédnutí několikaminutového "tance" vesmírných lodí v rytmu Straussova valčíku nebo stejně tak dlouhého pozorování "slyšitelně dýchajícího" kosmonauta nikdo nebude co se týče atmosféry na pochybách.
V některých kinech v Kalifornii se film hrál rok a půl, diváci chodili na film stále dokola. "Byla by to naše prohra, pokud by někdo porozuměl 2001 hned napoprvé," řekl tehdy s nadsázkou Clarke. Není divu, film skutečně nenechá na pokoji žádný mozkový závit. Kubrick snad ani nikdy neřekl, jak co myslel a odpovědi na otázky nechává na divácích. Myšlenkové pochody autorů lze také částečně odkrýt pomocí množství analýz na internetu, např. pěkně multimediálně zpracované Kubrick2001: The space odyssey explained.
Nůžky v rukách České televize
Kubrick byl známý perfekcionista. Dlouho se například obával technické nedokonalosti kin v méně rozvinutých státech (komunistické) ve vztahu ke svým pracně vypiplaným filmům. 2001 točil na 70mm film, který je klasicky ve formátu 2,2:1. I proto jsem se bedlivě pídil po značce širokoúhlého formátu (16:9) na internetových stránkách České televize. Bohužel jsem nic nenašel. Film tedy s největší pravděpodobností poběží pouze ve formátu "letterbox" (černé pruhy nahoře a dole). Za "anglické znění s titulky" samozřejmě děkuji. Nechci ani pomyslet na možnost "úpravy" a lá TV Nova formátem "pan and scan" (oříznutí po okrajích), to by se chudák režisér asi obrátil v hrobě.
Tak už se moc těším. Ve čtvrtek večer si pustím televizi, pohodlně se usadím a … dojdu si pro film do DVD půjčovny.